Dvouletá zákonná záruka na zboží skončí už za několik měsíců

Praha, 24. dubna 2013

 

Zrušení dvouleté zákonné záruky prodávajícího za vadu zboží i změny při jeho reklamaci, to jsou hlavní novinky, které kamenným obchodům i e-shopům přináší nový občanský zákoník. Obchodníci a kupující se budou muset začít podle nových pravidel chovat již od ledna 2014.

Dosud platná zákonná záruka za vady zboží zanikne k poslednímu dni roku 2013. Nově bude prodávající odpovědný pouze za vady zboží v rámci záruky, kterou kupujícímu sám poskytne anebo kterou si vzájemně sjednají.

„Prodejce bude také odpovídat za záruční dobu uvedenou na zboží, na jeho obale, v přiloženém návodu nebo v reklamě. Při poskytnutí nebo při sjednání této záruky budou moci být určeny podmínky pro trvání či způsob uplatnění takové záruky“, vysvětluje Tomáš Liškutín z advokátní kanceláře PRK Partners.

Změny se nevyhnou ani případným reklamacím vad, které existovaly při převzetí zboží (nejčastěji tzv. skryté vady). Zatímco nyní má zákazník na výběr, zda bude požadovat výměnu vadného výrobku, nebo jeho opravu, od nového roku již nebude mít možnost požadovat automaticky výměnu zboží, pokud bude tato výměna vzhledem k povaze vady nepřiměřená.

„V praxi se změny v rámci reklamací dotknou zejména bagatelních vad, které lze rychle odstranit. To znamená, že když zákazník například objeví vadu krytu na mobilním telefonu, nebude moci požadovat výměnu celého přístroje, ale prodávající bude moci na počkání vyměnit pouze kryt telefonu za bezvadný“, vysvětluje Tomáš Liškutín.

Odlišně bude upravena i možnost zákazníka požadovat slevu z kupní ceny zboží. Kupující bude nově mít možnost požadovat slevu namísto jakékoliv jiné formy reklamace. Toto nové pravidlo zákazníkům dovolí nápravu např. svépomocí, což může být rychlejší, a zároveň prodávajícímu umožní poskytnout slevu, která může být nižší než náklady na nápravu provedenou autorizovaným servisem.

„Kupující si tak bude moci vyměnit vadné těsnění u pračky sám a u prodávajícího následně uplatní slevu ve výši ceny těsnění. Kupující tak nebude muset čekat až 30 dnů na vyřízení reklamace, prodávající zase nebude muset hradit náklady související s reklamací, tj. přepravné nebo výjezd technika“, dodává Tomáš Liškutín.

Jakkoliv budou nová pravidla v rámci prodeje a poskytování služeb v obchodě platit od začátku ledna 2014, na výrobky zakoupené před tímto datem zůstane zákonná záruka zachována, a to po standardní dobu 24 měsíců.

 

PRK Partners je přední advokátní kanceláří, která v tomto roce slaví 20 let působení na středoevropském trhu. Je nositelkou nejvýznamnějších mezinárodních i lokálních ocenění (The Lawyer European Awards, Chambers Europe Awards for Excellence, Právnická firma roku v ČR). Prostřednictvím více než 100 právních odborníků v Praze, Ostravě, Bratislavě a Budapešti se firma specializuje zejména na oblast bankovnictví, financí, fúzí a akvizic, korporátního práva, obecného obchodního práva, pracovního práva a práva nemovitostí a podílí se na řadě mezinárodních i domácích obchodních transakcí.

V případě dotazů prosím kontaktujte:

Pavel Kunert
PRK Partners, s.r.o.    
Marketing Specialist
Email: pavel.kunert@prkpartners.com
tel: +420 221 430 111

 

Eliška Roubíčková
Fleishman-Hillard, s.r.o
Account Manager
Email: roubickova@fleishman.com
tel: +420 602 269 523